Matpakker og planlegging er kult!

Vi alle kjenner vell til tidsklemma i en stressende hverdag, og vet at det ikke alltid er like lett velge sunn mat i farta. Nr tiden ikke strekker til om morgenen til st kokkelere god lunsj fr du skal p skolen, eller lage deg en sunnere middag nr du kommer hjem og kroppen skriker etter mat. Jeg har selv vrt i den situasjonen utallige ganger, og spist ufornuftig fordi jeg bare m ha noe med en gang og tar det som er lettest tilgjengelig p vei hjem.I August i r startet jeg p Norges Helsehyskole og fikk kjenne p hvordan det virkelige studielivet er, med lesing til langt p dag, i tillegg til jobb og trening. Jeg har lrt meg p veien at nkkelen til spise godt er for det frste skrive handleliste, slik at du fyller opp kjleskapet med sunn og god mat til uken, handler p full mage slik at du ikke gr p smeller og at du forbereder mat og planlegger.

Hver kveld fr jeg legger meg lager jeg matpakker til dagen etter, alt fra 1 til 4 stykker. Da gr det som regel i 2 lunsjer til skolen, og bokser med middag. Jeg steker proteinpannekaker, lager chiapudding, lager ruller med lomper med masse digg plegg, omelett, slenger sammen proteinrike rundstykker og koker egg og lager gode salater. Det er s mye du kan lage og du kan variere s mye med det du har i kjleskapet kun ved vre litt kreativ. Nr du vkner opp p morgenen er det bare slenge matpakkene i sekken og g ut dra, det har alle tid til og jeg kan garantere deg at du priser deg lykkelig over at du satte av den lille stunden p kvelden til forberede maten, og det tror jeg visa kortet ditt takker deg for ogs.

Jeg sier ikke at det skader kjpe seg lunsj i kantina om ting ikke gr som planlagt, men ved lage maten selv s vet du ogs hva du fr i deg av nringsstoffer og du kan hindre proppe kroppen full av undvendige stoffer. S jeg slr virkelig et slag for plastikkbokser med lokk i sekken, mat du kan glede deg til og som gir deg energi i en ellers stressende hverdag.

Klem Mari







Trappetrening i hstvr

God lrdag alle sammen! Har dere en fin helg s langt?Dagen startet rolig for min del med 0 vekkerklokke og en god frokost i sofaen. Etter 11 timer svn og god mat i gr kveld hadde jeg litt for mye energi til kun sitte inne lese hele dagen, s jeg bestemte meg for ta p meg treningsklrne g ut en tur. Turen startet rolig fr det ble litt sm jogg og endte med trappeintervaller. Kjrte 10 runder opp trappene ogs 2 runder med utfall, utyning og en 20 minutter gtur hjemover. Turen hjem endte vell ogs innom butikken p tom mage og vi alle vet vell hvordan det gr enkelte ganger og i dag var intet unntak, off. Jaja, har vell lakerol, dent og atkins hele uken jeg n da, hehe. Om dere ikke har smakt den nye til atkins med fudge caramel m dere gjre det med en gang, for den er farlig god skal jeg fortelle dere.

Men over til noen bilder fra dagens tur i nydelig hstvr.








N er planen skure rommet mitt, vaske og rydde klr fr jeg tar turen videre til ei vennine for filmkveld senere i dag. nsker dere en nydelig lrdag videre!

Klem Mari




Dagens treningskt

God fredag fine mennesker! Er alt bra?Dagen min startet med en treningskt fr frokost da jeg trener mye bedre uten mye mat i magen. Drikker alltid bcaa under kten da, for ha noe g p. Har slitt med prolaps i ryggen i et halvt r, og har de siste mnedene vrt flink trene meg opp sakte men sikkert for skne ryggen mest mulig. Etterhvert som tiden har gtt har smertene sluppet og jeg fler n at det er p tide komme seg tilbake til regelmessig styrketrening igjen, det har jeg virkelig savnet. Men jeg prver ikke overdrive n i starten, s holder meg til tre fullkroppskter og en cardio kt uken.

Dagens kt:

oppvarming: 15 min gange p mlla, rulling og aktivering

Eksentriske chins 4 x max

Beinpress 3 x 12

Militrpress 3x12 i supersett med rumenskemrklft 3 x 20

Nedtrekk 3 x 12

Leg extension 2x10 + 2 droppsett

Facepull 3 x 8

Leg raise 3 x 20

Elsker ha supersett og droppsett i ktene mine for f mest mulig ut av ktene. Droppsett gr ut p at du kjrer alle 3 settene etter hverandre uten pause men minker p motstanden, det svir veldig og funker utrolig bra for f det ut det siste. Supersett gr ut p at du i pausen mellom settene i en velse kjrer en annen velse, dette sparer bde tid og er utrolig gy.



N skal jeg dra til en venninne for tacokveld og masse kos! Hper dere fr en fin fredagskveld.

Klem Mari

Havregrt - en god start p dagen

God kveld fine mennesker!

Har dere hatt en fin dag? Min har for det beste besttt av sitte p biblioteket lese anatomi og fysiologi, p det studiet jeg gr har vi eksamen en gang i mnd, s her er det fullt kjr hele tiden.Nr man leser s mye, jobber og trener er det viktig ha et kosthold som kan holde blodsukkeret ditt stabilt og energien p topp gjennom hele dagen. Vi alle kjenner vell til tidsklemmen om morgenen fr skole og jobb? S i dag tenkte jeg dele en kjapp og supergod frokost med dere, som jeg spiser nesten hver dag, nemmelig havregrt.

Havregrt er noe av det beste jeg spiser, men om jeg kun spiser havregryn kokt p litt melk holder jeg meg ikke mett srlig lenge. Jeg tilsetter alltid en proteinkilde og en fettkilde, slik at mltidet i seg selv blir komplett.Det du trenger er: Havregryn (jeg bruker 50-60 gram), vann (eller melk), 2 eggehviter, proteinpulver og mandler. Kok opp havregryn og vesken la det smkoke i ca. 3 minutter, s tilsetter du 2 stivpiskete eggehviter (rr godt) og la det koke sammen. Eggehvitene gjr grten dobbelt s stor og veldig luftig. S trekker du kjelen av platen og rrer inn proteinpulveret, ha i en skl og topp med hva du mtte nske! Mine favoritter er kanel, sukrin og peanttsmr eller ntter, frukt og br.





Dette tar deg maks 5 min, du holder deg mett lenge og du fr en god start p dagen.

Ha en fin torsdagskveld videre

Klem

Om meg


Hei!

Jeg heter Mari Kattem Lieskar, er 22 r gammel og kommer fra Trondheim. Har akkurat flyttet til Oslo hvor jeg n studerer Livstilsendring og folkehelse p Norges helsehyskole. Jeg har siden 2010 vrt veldig interresert i kosthold og trening, men det er ikke fr de siste 2 rene at kunnskapen og lidenskapen har fulgt etter. Min hverdag bestr da som dere sikkert skjnner av skole, trening og litt sosialt liv med venner, utenom det jobber jeg ogs som deltid p Coop Mega.

Denne bloggen vil for det meste handle om mitt liv, trening, ernring og mine meninger. Alt fra treningstips, til oppskrifter og lengre dypere innlegg.

Hper dere vil flge med!

Klem
Mari

i

Les mer i arkivet Oktober 2015
Mari Lieskar

Mari Lieskar

23, Trondheim

Jeg heter Mari Lieskar, er 23 r og bor i Oslo. Her tar jeg fortiden en bachelor i ernring. Her kan du flge meg og mine gode tips til en sunnere hverdag!

hits