Matpakker og planlegging er kult!

Vi alle kjenner vell til tidsklemma i en stressende hverdag, og vet at det ikke alltid er like lett å velge sunn mat i farta. Når tiden ikke strekker til om morgenen til å stå å kokkelere god lunsj før du skal på skolen, eller lage deg en sunnere middag når du kommer hjem og kroppen skriker etter mat. Jeg har selv vært i den situasjonen utallige ganger, og spist ufornuftig fordi jeg bare må ha noe med en gang og tar det som er lettest tilgjengelig på vei hjem. I August i år startet jeg på Norges Helsehøyskole og fikk kjenne på hvordan det virkelige studielivet er, med lesing til langt på dag, i tillegg til jobb og trening. Jeg har lært meg på veien at nøkkelen til å spise godt er for det første å skrive handleliste, slik at du fyller opp kjøleskapet med sunn og god mat til uken, handler på full mage slik at du ikke går på smeller og at du forbereder mat og planlegger. 

Hver kveld før jeg legger meg lager jeg matpakker til dagen etter, alt fra 1 til 4 stykker. Da går det som regel i 2 lunsjer til skolen, og bokser med middag. Jeg steker proteinpannekaker, lager chiapudding, lager ruller med lomper med masse digg pålegg, omelett, slenger sammen proteinrike rundstykker og koker egg og lager gode salater. Det er så mye du kan lage og du kan variere så mye med det du har i kjøleskapet kun ved å være litt kreativ. Når du våkner opp på morgenen er det bare å slenge matpakkene i sekken og gå ut døra, det har alle tid til og jeg kan garantere deg at du priser deg lykkelig over at du satte av den lille stunden på kvelden til å forberede maten, og det tror jeg visa kortet ditt takker deg for også. 

Jeg sier ikke at det skader å kjøpe seg lunsj i kantina om ting ikke går som planlagt, men ved å lage maten selv så vet du også hva du får i deg av næringsstoffer og du kan hindre å proppe kroppen full av unødvendige stoffer. Så jeg slår virkelig et slag for plastikkbokser med lokk i sekken, mat du kan glede deg til og som gir deg energi i en ellers stressende hverdag.

Klem Mari







 

Trappetrening i høstvær

God lørdag alle sammen! Har dere en fin helg så langt? Dagen startet rolig for min del med 0 vekkerklokke og en god frokost i sofaen. Etter 11 timer søvn og god mat i går kveld hadde jeg litt for mye energi til å kun sitte inne å lese hele dagen, så jeg bestemte meg for å ta på meg treningsklærne å gå ut en tur. Turen startet rolig før det ble litt små jogg og endte med trappeintervaller. Kjørte 10 runder opp trappene også 2 runder med utfall, utøyning og en 20 minutter gåtur hjemover. Turen hjem endte vell også innom butikken på tom mage og vi alle vet vell hvordan det går enkelte ganger og i dag var intet unntak, off. Jaja, har vell lakerol, dent og atkins hele uken jeg nå da, hehe. Om dere ikke har smakt den nye til atkins med fudge caramel må dere gjøre det med en gang, for den er farlig god skal jeg fortelle dere.

Men over til noen bilder fra dagens tur i nydelig høstvær.








Nå er planen å skure rommet mitt, vaske og rydde klær før jeg tar turen videre til ei vennine for filmkveld senere i dag. Ønsker dere en nydelig lørdag videre!

Klem Mari




 

Dagens treningsøkt

God fredag fine mennesker! Er alt bra? Dagen min startet med en treningsøkt før frokost da jeg trener mye bedre uten mye mat i magen. Drikker alltid bcaa under økten da, for å ha noe å å gå på. Har slitt med prolaps i ryggen i et halvt år, og har de siste månedene vært flink å trene meg opp sakte men sikkert for å skåne ryggen mest mulig. Etterhvert som tiden har gått har smertene sluppet og jeg føler nå at det er på tide å komme seg tilbake til regelmessig styrketrening igjen, det har jeg virkelig savnet. Men jeg prøver å ikke overdrive nå i starten, så holder meg til tre fullkroppsøkter og en cardio økt uken.

Dagens økt:

oppvarming: 15 min gange på mølla, rulling og aktivering

Eksentriske chins 4 x max

Beinpress 3 x 12

Militærpress 3x12 i supersett med rumenskemørkløft 3 x 20

Nedtrekk 3 x 12

Leg extension 2x10 + 2 droppsett

Facepull 3 x 8

Leg raise 3 x 20

Elsker å ha supersett og droppsett i øktene mine for å få mest mulig ut av øktene. Droppsett går ut på at du kjører alle 3 settene etter hverandre uten pause men minker på motstanden, det svir veldig og funker utrolig bra for å få det ut det siste. Supersett går ut på at du i pausen mellom settene i en øvelse kjører en annen øvelse, dette sparer både tid og er utrolig gøy. 

 



Nå skal jeg dra til en venninne for tacokveld og masse kos! Håper dere får en fin fredagskveld.

Klem Mari

 

 

 

Havregrøt - en god start på dagen

God kveld fine mennesker!

Har dere hatt en fin dag? Min har for det beste bestått av å sitte på biblioteket å lese anatomi og fysiologi, på det studiet jeg går har vi eksamen en gang i mnd, så her er det fullt kjør hele tiden. Når man leser så mye, jobber og trener er det viktig å ha et kosthold som kan holde blodsukkeret ditt stabilt og energien på topp gjennom hele dagen. Vi alle kjenner vell til tidsklemmen om morgenen før skole og jobb? Så i dag tenkte jeg å dele en kjapp og supergod frokost med dere, som jeg spiser nesten hver dag, nemmelig havregrøt. 

Havregrøt er noe av det beste jeg spiser, men om jeg kun spiser havregryn kokt på litt melk holder jeg meg ikke mett særlig lenge. Jeg tilsetter alltid en proteinkilde og en fettkilde, slik at måltidet i seg selv blir komplett. Det du trenger er: Havregryn (jeg bruker 50-60 gram), vann (eller melk), 2 eggehviter, proteinpulver og mandler. Kok opp havregryn og vesken å la det småkoke i ca. 3 minutter, så tilsetter du 2 stivpiskete eggehviter (rør godt) og la det koke sammen. Eggehvitene gjør grøten dobbelt så stor og veldig luftig. Så trekker du kjelen av platen og rører inn proteinpulveret, ha i en skål og topp med hva du måtte ønske! Mine favoritter er kanel, sukrin og peanøttsmør eller nøtter, frukt og bær. 





 Dette tar deg maks 5 min, du holder deg mett lenge og du får en god start på dagen.

 Ha en fin torsdagskveld videre

 Klem

 

Om meg


Hei!

Jeg heter Mari Kattem Lieskar, er 22 år gammel og kommer fra Trondheim. Har akkurat flyttet til Oslo hvor jeg nå studerer Livstilsendring og folkehelse på Norges helsehøyskole. Jeg har siden 2010 vært veldig interresert i kosthold og trening, men det er ikke før de siste 2 årene at kunnskapen og lidenskapen har fulgt etter. Min hverdag består da som dere sikkert skjønner av skole, trening og litt sosialt liv med venner, utenom det jobber jeg også som deltid på Coop Mega.

Denne bloggen vil for det meste handle om mitt liv, trening, ernæring og mine meninger. Alt fra treningstips, til oppskrifter og lengre dypere innlegg.

Håper dere vil følge med!

Klem
Mari

i

 

Les mer i arkivet » Oktober 2015
Mari Lieskar

Mari Lieskar

23, Trondheim

Jeg heter Mari Lieskar, er 23 år og bor i Oslo. Her tar jeg fortiden en bachelor i ernæring. Her kan du følge meg og mine gode tips til en sunnere hverdag!

hits